Visuele identiteit MBO Amersfoort en MBO Utrecht Nieuwe identiteit voor een schoolmerk
Rebranding van ROC Asa naar MBO Amersfoort en MBO Utrecht
Op 1 augustus 2012 zijn MBO Utrecht en MBO Amersfoort (op dat moment nog ROC Asa) zelfstandig geworden. De uitdaging was om binnen drie maanden een nieuwe merkidentiteit te ontwikkelen


Identiteit
In korte tijd hebben we tussen eind september en 1 december de complete corporate identiteit van beide scholen ontworpen en geïmplementeerd. De stijl is volledig gericht op de belangrijkste doelgroep: de studenten.
Sluit uw identiteit nog aan bij uw doelgroep? Test het hier

Beeldbank
Voor de beeldbank zijn 70 echte MBO-studenten gefotografeerd door Ellie Uyttenbroek en Ari Versluis (Exactitudes) en Janita Sassen.

Implementatie huisstijl
Direct na de interne introductie werden alle ontwikkelde middelen van de nieuwe huisstijl uitgerold: signing, social media, websites, templates, gadgets, drukwerk, auto’s, fietsen etc. Op basis van de nieuwe huisstijlrichtlijnen zijn websites gemaakt met e-mailnieuwsbrieven voor de medewerkers.

Rebranding campagne MBO
Om de rebranding in korte tijd bij een breed publiek te introduceren zijn er diverse campagnes ontwikkeld waarmee MBO Amersfoort en MBO Utrecht zich opvallend manifesteerden. Naast een onderscheidende online campagne zijn onder andere bussen, abri’s en citydisplays ingezet. Ook met behulp van commercials op RTV Utrecht en online en printadvertenties in alle streekbladen is het nieuwe merk goed onder de aandacht gebracht.


Signing, vlaggen, autobelettering, stands
Voor achtien panden hebben we de signing verzorgd waaronder lichtbakken, borden, geveldoeken en vlaggen. Ook alle bedrijfswagens en fietsen zijn voorzien van de nieuwe visuele identiteit. De nieuwe beursstand beleefde direct in december zijn primeur op de studiekeuzebeurs in Utrecht.

Schoolbrochures MBO Amersfoort/MBO Utrecht
We hebben een serie schoolbrochures ontwikkeld over alle opleidingen en richtingen die MBO Amersfoort en MBO Utrecht aanbieden. Deze schoolbrochures worden jaarlijks ge-update naar het nieuwe of gewijzigde onderwijsaanbod.

Magazine MBO Amersfoort/MBO Utrecht
Jaarlijks wordt er een magazine uitgebracht met interviews en informatie over de opleidingen en leerbedrijven van MBO Amersfoort en MBO Utrecht. Wij verzorgen het magazine van A tot Z; projectmanagement, planning, redactie, fotografie, opmaak, DTP, drukwerkproductie en distributie.

Contentpagina MBO Amersfoort
Voor MBO Amersfoort maken we maandelijks een contentpagina op voor de krant Stad Amersfoort. Op deze pagina valt alles te lezen over de recente ontwikkelingen bij MBO Amersfoort.

Huisstijlfilm
Voor de introductie van de nieuwe visual identity hebben we in samenwerking met Marcel Sapthu een huisstijlfilm geproduceerd. De film beleefde de primeur op het personeelsfeest maar wordt ook extern gebruikt om het rebrandingstraject te presenteren.

Digitale Middelen
De nieuwe identiteit is op alle digitale kanalen doorgevoerd: Facebook, Twitter, Youtube, website, interne huisstijlwebsites, e-mailnieuwsbrieven, powerpointsjablonen en templates voor docufiller. De eerste periode hebben we het onderhoud van de social mediakanalen gedaan. Het aantal likes en volgers is enorm gestegen.

Proces
Voor de ontwikkeling van de positionering en de visuele identiteit van zowel MBO Amersfoort als MBO Utrecht (toen nog ROC) werd een rebrandingteam samengesteld met medewerkers van beide Marketing & Communicatie afdelingen, Concreet geeft vorm en Reputation Matters.