Herpositionering Nederlands Jeugdinstituut NJi krijgt volwassen identiteit

Branding en positionering Nederlands Jeugdinstituut

Het Nederlands Jeugdinstituut is het kenniscentrum dat actuele kennis op het gebied van opgroeien en opvoeden verzamelt, verrijkt, duidt en deelt. Dat is hun bijdrage aan een veiliger, gezonder en kansrijker leven van kinderen, jongeren en hun opvoeders. Het Nederlands Jeugdinstituut vond hun positionering niet scherp genoeg. Ze waren op zoek naar een uitstraling die beter bij hun ambitie past en de positionering/huisstijl/communicatie ‘deed’ te weinig voor hun. Daarnaast is de strategie van het NJi aangescherpt, daar hoort ook een volwassener identiteit bij. Concreet werkte samen met Edwin Kopper aan een nieuwe positionering en adviseerde om het Nederlands Jeugdinstituut qua branding af te korten naar NJi (dat was ook al de url). Deze naam maakt het NJi meer van deze tijd en sluit beter aan bij andere (semi) overheidsorganisaties. Wij ontwikkelden een huisstijl die past bij wie NJi is geworden, hun ambitie voor de toekomst en de ‘why’ van NJi: ‘Ieder kind verdient een kansrijke jeugd.’ In alles zie je de kernwaarden terug: onafhankelijk, betrokken en samen met anderen.

Design (online) communicatie en marketing

Voor NJi is een uitgebreide identiteit ontwikkeld. Er is veel aandacht besteed aan digitale communicatiemiddelen en vormgeving. Een belangrijk onderdeel van het delen van kennis is voor het NJi social media. Ze zijn actief op Instagram, Facebook, Linked, Twitter en Vimeo. We hebben voor alle platforms designs en templates ontwikkeld zodat het NJi heel consistent, duidelijk en herkenbaar kan communiceren over alle kanalen. De beheerder van de social media kan zo zelf via Canva heel consistent artwork maken. Naast social media hebben we tevens in samenwerking met het NJi het design van de website, intranet, HRM/CRM omgeving en alle Office pakketten opgepakt. Momenteel wordt er ook gewerkt aan een geheel nieuwe website waar we bij betrokken zijn.

NJi huisstijl concreet

Huisstijlmiddelen

We hebben de corporate identity over de hele breedte uitgewerkt. Naast webdesign en social media hebben we ook templates voor Office, emailnieuwsbrieven, toepassing in films en animaties, rapporten, presentaties etc. opgeleverd.

Beeldbank

We hebben een uitgebreide beeldbank samengesteld op basis van criteria die we vooraf hebben vastgelegd. De beelden zijn realistisch, eigentijds en divers qua culturen. Het zijn beelden uit het leven van kinderen en jongeren in hun dagelijks omgevingen zoals thuis, op straat, op school met en zonder vrienden, ouders etc. Vanwege corona hebben we de beelden samengesteld uit speciale (europese) databases. De beelden zijn bewerkt zodat ze mooi aansluiten op elkaar, de huisstijl en het kleurenpalet.

NJi liftwand concreet
NJi interieur concreet

Interieur

NJi is onlangs verhuisd naar een gerenoveerd kantoorgebouw op de Churchillaan 11 in Utrecht samen met een aantal partner-organisaties. We hebben een rol gehad in het interieur, samen met DNA Projecten en NJi hebben we een (kleuren)palet voor interieur en materialen samengesteld op basis van de door ons bepaalde huisstijlkleuren. In het interieur zijn veel beelden uit de beeldbank verwerkt en we hebben een speciaal ontwerp gemaakt over de volle breedte van de twee grote liftwanden. Het kantoor ademt dus op alle fronten de nieuwe branding van NJi uit.

Infographics en illustraties

NJi maakt veel gebruik van illustraties en infographics, met name op social media (instagram). Ze werken daarvoor met een illustrator. Wij hebben voor de illustraties en inforgaphics een speciaal kleurenpalet samengesteld met iets fellere kleuren. Na toepassing op een aantal voorbeeldillustraties kan de illustrator op de nieuwe basis verder. Op Linkedin worden voornamelijk beelden en lay-outs in de corporate huisstijl toegepast.

Introductie nieuwe naam

De nieuwe naam en identiteit is in december zowel intern als extern geïntroduceerd. Hiervoor hebben we (i.s.m. met Asteroids) een introductiefilmpje gemaakt waarin de nieuwe branding wordt geïntroduceerd en toegelicht.

Proces

Het Nederlands Jeugdinstituut was op zoek naar een uitstraling die beter bij hun ambitie past en de positionering/huisstijl ‘deed’ te weinig voor hun. Daarnaast is de strategie van het NJi aangescherpt, daar hoort ook een volwassener identiteit bij. Na analyse van het umfelt (visual audit) kwamen we tot de conclusie dat de ‘oude’ uitstraling van het Nederlands Jeugdinstituut meer aansloot op de praktijkorganisaties in het jeugdveld dan op de adviserende en informerende rol die het NJi (vanuit de overheid) heeft. Het nieuwe logo is opgebouwd uit de kleuren blauw en kaki. Warme en neutrale kleuren die de kernwaarden symboliseren: onafhankelijk, betrokken en samen met anderen. In de letter i uit het logo, herken je een mens(kind)figuur en de i van informatie. Twee elementen die voor het Nederlands Jeugdinstituut heel belangrijk zijn, omdat zij mensen helpen door kennis in te zetten.

Bekijk het ontwerpproces van NJI Toon minder

Projecten Interesseformulier

  • Interesse?

    Spreekt ons werk je aan? Laat je dan nog verder inspireren en laat je gegevens achter. Wij nemen dan snel contact op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Delen: E-mail LinkedIn