SHDH en Amie vormen samen Kennemerhart Ouderenzorgorganisaties fuseren en krijgen nieuwe naam
Fusiehuisstijl ouderenzorgorganisaties SHDH en Amie
Na een spannende pitch begin 2017 konden wij uit de startblokken. Vanuit een uitvoerig positioneringsonderzoek gingen wij aan de slag met het ontwikkelen van de fusie identiteit waar beide partijen zich in konden herkennen. De nieuwe naam, Kennemerhart, vertegenwoordigt waar beide organisaties voor staan: ‘Aandacht voor ouder worden’. De nieuwe branding is in december 2017 gelanceerd met een roadshow waarbij alle woonzorgcentra en dag- en ontmoetingscentra werden verrast met een foodtruck versierd met de nieuwe naam.

Signing
Om de ruim 25 locaties, inclusief de dag- en ontmoetingscentra en behandelcentra, een duidelijk ‘gezicht’ te geven is ook alle signing door ons vormgegeven en vervangen. Dit was een intensieve operatie waarbij niet alleen alle locatieborden aan de buitenkant moesten worden vervangen, maar ook alle signing in de panden.


Beeldbank
Om de fusiehuisstijl van Kennemerhart te ondersteunen met originele ‘echte’ beelden is gekozen om een eigen beeldbank te laten maken. Omdat er zowel beelden nodig waren van medewerkers, voor de ‘werken bij’ website, als corporate beelden van bewoners en clienten, is ervoor gekozen om twee verschillende fotografen in te zetten. Door beiden van tevoren duidelijk te briefen sluiten de beelden ondanks de verschillende onderwerpen goed op elkaar aan. Na drie dagen fotograferen op lokatie is er uiteindelijk een beeldbank samengesteld met prachtige beelden van bewoners, medewerkers en vrijwilligers. Voor de fotografie werkten wij samen met fotografe Janita Sassen.

Website
Het belangrijkste onderdeel van de herpositionering is de website. De doelgroep is breed, van (toekomstig)bewoners, cliënten, vrijwilligers, zorgverleners en stakeholders. Daarnaast heeft de site ook een ‘werkenbij’ gedeelte dat nieuwe medewerkers aanspreekt en werft. We zijn gestart met een uitgebreide flowchart a.d.h.v. customer journeys. Aan de hand daarvan zijn de functionaliteiten bepaald en hebben we het design ontwikkeld. De technische realisatie is uitgevoerd door Next Buzz. Bekijk hier de website


Middelen
Naast de website en de signing hebben we diverse templates voor Office en brochures ontwikkeld en opgeleverd zodat de branding over de hele breedte kan worden toegepast.

Introductie nieuwe naam
De nieuwe naam en huisstijl is in december zowel intern als extern geïntroduceerd middels een roadshow langs alle locaties. Als afsluiter kwamen medewerkers, vrijwilligers en cliënten bijeen op de Grote Markt en vormden samen een groot hart.

Proces
Om de branding van de twee fuserende partijen Amie en SHDH van de grond te krijgen is een rebrandingteam samengesteld. Deze bestond uit een strateeg, designers en een fotograaf van Concreet geeft vorm, een externe copywriter, medewerkers Marketing & Communicatie en een bestuurder van de fusiepartij. Gezamenlijk is de positionering opgesteld, de naam is door Concreet geeft vorm voorgesteld tijdens een workshop met medewerkers. Het gehele proces is in een ‘creatief boek’ vastgelegd.