Rebranding Energie Data Services Nederland (EDSN) Nieuwe identiteit voor EDSN die past bij de professionalisering
Rebranding EDSN en nieuwe pay-off
Energie Data Service Nederland B.V. (EDSN) is de IT partner van de regionale netbeheerders, TenneT en GTS. Sinds de liberalisering van de Nederlandse energiemarkt is de eerste stap gezet in centrale data-uitwisseling om de overstap van consumenten soepel te laten verlopen. Als expert standaardiseert en vereenvoudigt EDSN de informatieoverdracht tussen alle partijen binnen deze vrije markt. Met deze sleutelrol verzorgt EDSN de gehele informatievoorziening voor de vrije Nederlandse energiemarkt.
EDSN is gegroeid naar een professionele organisatie en dat willen ze ook in de branding en communicatie uitstralen. In 2016 had Concreet geeft vorm al de vorige huisstijl een opfrisbeurt gegeven, maar het logo was destijds al een gegeven. Het doel van deze nieuwe rebranding was om te komen tot één geïntegreerde nieuwe huisstijl met een nieuw logo en pay-off’s voor corporate en arbeidsmarktcommunicatie. Wij hebben de complete nieuwe (corporate) branding ontwikkeld in nauwe samenwerking met de afdeling marketing en communicatie van EDSN. De arbeidsmarktcampagnes zijn, op basis van de nieuwe branding, uitgewerkt door Goals.

Design website
Het webdesign is door Concreet geeft vorm ontworpen in Adobe XD. Aanpassingen en aanvullende wensen zijn doorgevoerd in XD en na finaal akkoord zijn de basis-designs overgedragen aan EDSN. De technische realisatie is door EDSN zelf begeleid en uitbesteedt aan een webbureau.

Interieur
EDSN vroeg ons ook om de nieuwe huisstijl verder door te voeren in het interieur. We hebben de huisstijlelementen op diverse manieren terug laten komen in de openbare delen van de kantoorverdiepingen. Een mooie afwisseling van huisstijlelementen in vilt, lichtcirkels en moswanden. Uitvoering in samenwerking met GT Reclame.

Huisstijlmiddelen
We hebben de corporate identity over de hele breedte uitgewerkt. Naast webdesign en social media hebben we ook alle templates voor Microsoft Office, emailnieuwsbrieven, rapporten, presentaties, etc. opgeleverd. We hebben ook een beeldbank ontwikkeld die alle aspecten van EDSN verbeeldt; van het fysieke werkveld, naar office-omgeving, datavisualisatie en uiteindelijk gebruik van energiedata bij de eindgebruikers. De nieuwe huisstijl hebben we vastgelegd in uitgebreide huisstijlrichtlijnen.


Social Media
De social mediakanalen hebben we voorzien van de nieuwe identiteit. We hebben in overleg met de afdeling communicatie ook diverse templates ontwikkeld voor het maken van posts op Twitter en Linkedin.

Bekijk hier het designproces van de rebranding van EDSN
Vanuit diverse conceptrichtingen is uiteindelijk een logo ontwikkeld wat bestaat uit een combinatie van datavisualisatie en de kaart van Nederland. Het kleurenpalet bestaat uit verlopen van blauw (water, zakelijk en betrouwbaar) naar groen (natuur, duurzaam).