Retail branding voor Délifrance International Nieuwe architectuur en branding concept
Délifrance. Live everyday delicious
Délifrance is opgericht in 1919 en verkoopt Franse bakproducten in meer dan 50 landen op 5 continenten. Het bedrijf is al meer dan 25 jaar actief op deze markt. Het moederbedrijf van Délifrance is Grands Moulins de Paris. Délifrance heeft ondernemingen in Europa, Azië en het Midden-Oosten. De restaurants serveren “Franse” bakproducten, delicatessen en patisserie. De meeste Délifrance-restaurants serveren ook dranken, koffie en pasta.
Samen met XS architecten hebben we een nieuwe retail-branding ontwikkeld die aansluit op de hedendaagse Franse identiteit en alure. Qua branding hebben we ons ook laten leiden door mode/parfumerie in combinatie met een internationaal ‘horeca-gevoel’. XS architecten is verantwoordelijk voor de ruimtelijke vormgeving van de restaurants, Concreet geeft vorm voor de branding en graphics.


Visual (re)branding
We hebben graphics (murals) ontwikkeld voor gebruik in de restaurants, stramienen voor marketingmaterialen, design voor bedrijfskleding, patronen, kleuren, illustraties etc. Er zijn nieuwe brandingelementen ontwikkeld en we hebben gekeken welke bestaande brand elementen we kunnen behouden (bijvoorbeeld de typisch Franse ‘pied de poule’). Alles is vastgelegd in uitgebreide brand guidelines.

Marketing
Aan de hand van de guidelines en templates kunnen de vestigingen zelf marketingacties en campagnes opzetten. Délifrance Malaysia is het eerste, net geopende, restaurant in de nieuwe stijl. Zij zijn zeer actief met campagnes op Instagram.


Muurtekeningen | murals
Voor de inrichting van de restaurants hebben we, samen met illustrator Stefan Breukers, een set murals ontwikkeld. Deze worden ingezet als visual storytelling over de ‘heritage’ van Délifrance en artwork voor de baristaplek in de vestigingen.

Parisienne
Om het franse gevoel te versterken hebben we een set fashion illustraties laten maken door Linda Zoon. Deze illustraties worden gebruikt voor marketing en als raam- of wanddecoratie in de restaurants.

Design en architectuur
Helaas kunnen we momenteel niet ter plekke kijken naar het resultaat van de nieuwe branding die is toegepast in Maleisië. Via social media krijgt men ook hier een goed beeld van de stijl en sfeer bij Delifrance Malaysia.
Artist impression
Impressie van het restaurant in Maleisië. Ruimtelijk ontwerp en video door XS architecten.

Proces
We hebben bij het design onder andere een analyse gemaakt van de heritage van Délifrance en de diverse merken die in de loop van de jaren zijn ontstaan. Voor het nieuwe design hebben we ons ook laten inspireren door cosmetica en mode.
Voor de ontwikkeling van de retail branding van Délifrance hebben we in een team gewerkt. Deze bestond uit designers van Concreet geeft vorm, een aantal architecten van XS en van Délifrance de marketing en operations officer, productdevelopers, consumer experience specialist, operation director franchise en CEO franchise international. Na de uitbraak van corona zijn de meeste meetings via Teams gegaan.