Vind je oorsprong en neem een voorsprong

Wie de media en de ontwikkelingen in de maatschappij goed volgt ziet een groeiende behoefte bij consumenten aan eerlijkheid en authenticiteit. Het gaat langzaam maar gestaag. Het gaat niet alleen om het product dat we kopen maar steeds meer om de onderneming erachter.

De banken zijn natuurlijk het schoolvoorbeeld. De hoge salarissen van bestuurders beïnvloeden onze hypotheekrente heus niet, maar toch vinden steeds meer klanten het een argument om van bank te wisselen. Het wantrouwen zit klaarblijkelijk diep en het is dan ook opvallend dat banken onverminderd doorgaan met campagne voeren alsof dat het probleem gaat oplossen. Maar communicatie is niet meer genoeg. De consument wil ander gedrag zien. Authentiek en verantwoord gedrag. Gedrag waarmee de communicatiebeloftes van de onderneming worden waargemaakt. Zelfs van organisaties waar we niets van kopen zoals de FIFA eisen we integriteit. Blatter heeft dat nog niet helemaal begrepen en is ver van het voetbal afgedwaald. En ook Mac Donalds zal meer moeten doen dan het logo groen spuiten om klanten te overtuigen dat het een milieubewuste onderneming is die verantwoord geproduceerd voedsel verkoopt. Met internet is alles transparant en worden misstanden meteen aan de kaak gesteld. Ik zag van de week een artikel langskomen via social media waarin de FIFA hoofdsponsoren pijnlijk worden gekoppeld aan de dode bouwvakkers in Qatar. De nachtmerrie voor de brandmanagers en er dreigen al opzeggingen. Maar authenticiteit hoeft niet altijd te gaan over goed of slecht. Wel over ondernemen vanuit een diepe overtuiging en besef van verantwoordelijkheid.

 

“Authenticiteit hoeft niet altijd te gaan over goed of slecht. Wel over ondernemen vanuit een diepe overtuiging en besef van verantwoordelijkheid.”

 

Daarom geloof ik ook in de “Golden Circle” van Simon Sinek, al valt daar heus wel wat op af te dingen. In de kern heeft hij een punt. Het gaat in deze tijden om authenticiteit, om intrinsieke drijfveren en echte waarden. Wat had onze oprichter destijds ook alweer voor ogen? Handelen we nog in zijn geest? Waarom maken we wat we maken als organisatie? Zit daar een drive achter die verder gaat dan alleen winstbejag? In deze roerige tijden zoeken veel ondernemingen weer houvast. Teruggrijpen naar je roots kan dan net zo waardevol zijn als vooruitkijken naar de toekomst. Wie trouw blijft aan zijn oorsprong, heeft altijd een voorsprong. Dus beweeg gerust mee met de nieuwe tijd maar blijf het merk dat je bent.

Martijn Hassink