Rebranding

Een nieuwe identiteit, meer voordelen dan u denkt.

Reorganisaties worden vaak ingegeven door bezuinigingen. En dan lijkt het niet logisch om meteen de bedrijfsidentiteit op de schop te nemen. Toch is daar veel voor te zeggen. Een nieuwe positionering, mogelijk met een aangescherpt productportfolio en zelfs een nieuwe missie en visie, is een goed moment om intern de neuzen te richten en de organisatie weer op scherp te zetten. Een nieuwe identiteit helpt daarbij. Daarnaast kunt u met een nieuwe huisstijl of een update daarvan structurele bezuinigingen doorvoeren; meer inzet van digitale kanalen i.p.v. print, efficiëntere inzet van middelen, automatisering van de huisstijl en slimmer gebruik van papier.

 

“Het grootste voordeel is dat uw medewerkers weer trots zijn en met nieuwe energie aan de slag gaan. Daar zit de echte winst.”

 

Op die manier geeft rebranding een aantoonbare impuls aan een professionelere en efficiëntere organisatie met een consistente kwaliteit in de communicatie. Wij hebben al veel van dit soort trajecten gedaan voor organisaties die een kentering wilden maken. Rebranding, (de-)fusiehuisstijlen en brandingtrajecten in zowel de overheids- zorg- en onderwijsbranche als voor grotere MKB-bedrijven in de zakelijke dienstverlening. En steeds weer blijkt cultuur in deze trajecten een belangrijk thema, zeker bij fusie en de-fusietrajecten. Het is ook van groot belang om de nieuwe positionering, de rationale daarachter, de missie, de visie en de kernwaarden goed te laten landen bij uw personeel. Zo kunt u de bedrijfscultuur versterken zodat de organisatie zijn authenticiteit behoudt of juist weer (her)vindt.

Staat u voor een uitdaging op dit punt en is uw organisatie toe aan zo’n nieuwe impuls? Neem dan eens contact op. Aan de hand van verschillende cases uit diverse branches lichten wij u dan toe hoe wij zo’n proces aanpakken. Van positionering tot design en van design tot productie en implementatie. Welk bureau u ook kiest, vergeet niet uw medewerkers mee te nemen in de verandering. Alleen met hun begrip en medewerking kunt u uw herpositionering echt te gelde maken. Of zoals de Amerikanen al jaren roepen: PR begins at home. En zo is het.

Martijn Hassink