Rebranding Meander Medisch Centrum Update merkidentiteit van een ziekenhuis
Modernisering identiteit Meander Medisch Centrum
Bij Meander Medisch Centrum werken ruim drieduizend professionele medewerkers, waaronder tweehonderd medisch specialisten en tientallen vrijwilligers. Meander levert zorg in Amersfoort, Baarn, Barneveld, Leusden en Nijkerk. Met de verhuizing naar de nieuwe locatie in Amersfoort hebben we ook de identiteit van Meander vernieuwd.

Identiteit
We werken sinds 2009 voor Meander Medisch Centrum en hebben gedurende die periode een restyling van de visuele identiteit doorgevoerd. Met het oog op de nieuwbouw is ook het logo in 2012 ‘geruisloos’gerestyled. Naast het corporate logo is een serie logo’s voor specialisaties en afdelingen ontwikkeld. De restyling hebben we vastgelegd in huisstijlrichtlijnen.

Huisstijlmiddelen
De vernieuwde identiteit is gedurende een periode van een jaar geruisloos doorgevoerd in alle relevante middelen zoals de website en andere digitale informatiekanalen, signing, folders, huis-aan-huis krant, banieren, narrow casting, templates en magazines. Het wagenpark wordt in fases voorzien van de nieuwe huisstijl.

Autobelettering
Het wagenpark is door ons ook voorzien van de nieuwe identiteit. In één dag is de oude huisstijl van de auto’s verwijderd en zijn ze voorzien van nieuwe frisse huisstijlelementen.

Campagne ‘Operatie’ Gestart
We hebben de communicatiecampagne ontwikkeld rondom de nieuwbouw van het ziekenhuis, van de bouwvoorbereidingen en het slaan van de eerste paal in 2009 tot en met de opening in 2014. Middelen die gedurende die periode zijn ingezet zijn bouwdoeken en bouwborden, beachflags, roll-up banners, perskits, advertenties in dag- vak- en weekbladen, busreclame, internetbanners, uitnodigingen, folders, kranten, badges etc.

Campagnes en middelen
We hebben de identiteit doorvertaald naar diverse campagnes. Van grote publiekscampagnes die we verzorgen tot stramienen en middelen voor diverse campagnes binnen in het ziekenhuis.

Proces
We hebben voor de rebranding van het merk Meander Medisch Centrum onderzoek gedaan naar de identiteit van andere ziekenhuizen in Nederland en België om te kijken hoe Meander zich goed kan onderscheiden en toch zijn culturele waarden kan behouden. Het logo is in stappen gemoderniseerd ten opzichte van het het oude logo zonder een geheel nieuwe identiteit te creëren. We hebben de ‘meander’ in de vorm van een ‘m’ in een cirkel geplaats. De oranje stip geeft de locatie van het nieuwe ziekenhuis aan ten opzichte van de rivier de Eem.