Rebranding voor railAlert en DVP Nieuwe eigentijdse huisstijl
railAlert en DVP
railAlert is een koepelorganisatie voor 3.000 branchebedrijven in de spoorinfrasector. Deze bedrijven voeren al het werk aan het spoor uit. Om het werk veilig en verantwoord uit te voeren moet iedereen die aan het spoor werkt een Digitaal Veiligheidspaspoort (DVP) halen.
Om meer aandacht te vragen voor het DVP en het vernieuwde trainingsprogramma was het tijd voor een eigen(tijdser) huisstijl. Naast de vraag voor het DVP was er ook de wens om railAlert zelf te herpositioneren. Zowel tekstueel als ook visueel. Naast een nieuwe huisstijl hebben beide organisaties ook een nieuwe pay-off gekregen.

Restyling identiteit
Voor de restyling van de twee merken is gekozen voor een betrouwbare kleurencombinatie, waarbij de oranje opvallend is en aansluit op de kleur van de veiligheidshesjes die men langs het spoor draagt. De kleuren van de beide merken zijn identiek zodat er een duidelijk verwantschap ontstaat.


Uitwerking middelen en uitingen
railAlert heeft heel veel verschillende middelen die omgezet moesten worden naar de nieuwe huisstijl. Buiten briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, Office-templates ook minder voor de hand liggende middelen als keuringsstickers, veiligheidskleding en certificeringsschema’s.

Pictogrammen
Er wordt door railAlert veelvoudig gebruik gemaakt van pictogrammen. Bij de restyling hebben we alle pictogrammen (opnieuw) ontworpen in een eenduidige en eigen stijl.

Proces
Bij de herpositionering hebben we het bestaande logo van railAlert als uitgangspunt gebruikt, maar daar veel meer de essentie van gebruikt. We hebben het groen aangepast naar donkerblauw, zodat het merk krachtiger en zakelijker is, maar ook meer aansluit op Railcenter, het gebouw waar alle spoorgerelateerde organisaties gehuisvest zijn.