Branding en website Viveon
Naamgeving en identiteit voor de Academische Werkplaats (AW)
De AW (een initiatief van ’s Heeren Loo en de Vrije Universiteit Amsterdam) moest een volwassen gezicht en een nieuwe naam krijgen. Een volledige rebranding, maar wel op zo’n manier dat de identiteit er in een oogopslag in het logo is terug te zien. Een begrijpelijke Nederlandstalige naam en een logo dat zich kwalitatief kan meten met de VU en ’s Heeren Loo.
Naamgeving
Vive in de naam verwijst naar ‘leven’ en ‘on’ verwijst naar onderzoek, ontdekken, ontwikkelen, onderwijs. De pay-off staat vast bij het logo: Ontdekt. Onderzoekt. Ontwikkelt.
Viveon wil zich als professionele organisatie presenteren. De huisstijl is hiervoor een bindend element. Een huisstijl is een programma van afspraken over de wijze waarop een organisatie zich presenteert. Zij geeft een gezicht aan de organisatie, het is een belangrijk deel van de identiteit. Een goed doorgevoerde huisstijl roept een gevoel van herkenning op, schept duidelijkheid, eenheid en versterkt de identiteit van Viveon. Dit is een beknopte toelichting op de huisstijl(elementen) van Viveon.
Kleuren
De kleuren van ‘vive’ lopen van warm naar koel en geven de emotionele en rationele kant van het leven weer. De ‘e’ in het logo fungeert als een soort vizier (onderzoeken, ontdekken) en vormt als middelpunt de overgang van het leven naar onderzoek en data. Het lettertype is open en slank en heeft een digitaal karakter (matrixprinter). Het puntje op de i zorgt voor de verbinding met de pay-off. De punten achter ieder woord in de pay-off benadrukken de eigenheid en maakt ieder woord op zichzelf actief.

Website, design en content ontwikkeling
In opdracht van en in samenwerking met Addictions hebben we het merk én de website ontwikkeld. Aan de hand van de wensen zijn de functionaliteiten bepaald en is het frisse design gemaakt. De technische realisatie is uitgevoerd door Joost van der Schee. In dezelfde lijn als de website hebben wij ook een template ontwikkeld voor een MailChimp nieuwsbrief.

Middelen
Om de branding van de grond te krijgen is niet alleen een nieuwe naam bedacht, maar zijn naast de website een aantal middelen ontwikkeld. Zo hebben we o.a. diverse templates voor Office, roll-up banners en Mailchimp templates ontwikkeld en opgeleverd zodat de branding over de hele breedte kan worden toegepast.

Designproces van Viveon
Aan de hand van creatieve sessies samen met Addictions en de Academische Werkplaats is de naam bedacht en hebben we de identiteit ontwikkeld. Criteria voor de nieuwe naam was een begrijpelijke Nederlandstalige naam al dan niet met een twist, toegankelijk en moet een afspiegeling zijn van de ‘what’: het verzamelen en verrijken van ideeën en vragen ten behoeve van onderzoek voor het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een verstandelijke beperking (adhv ‘gedachten AW’-document).