
Onderscheidend Vermogen
Automatisering maakt design generiek
Het ontwerp-vakmanschap staat onder druk door steeds verdergaande automatisering. Ergens een prima ontwikkeling; design wordt op deze manier toegankelijker voor iedereen. Zo komt bijvoorbeeld voor kleine ondernemers een fraaie website met een gebruiksvriendelijk CMS voordelig binnen handbereik.
Voor drukwerk geldt hetzelfde. Er zijn verschillende online aanbieders waar je enorm voordelig drukwerk kunt bestellen. Vroeger had je voor dit soort zaken veel specialistische kennis nodig, maar ook daar wordt steeds verder in gefaciliteerd.
Over het algemeen zitten online producten als webdesign en drukwerk goed en doordacht in elkaar en wordt de serviceverlening steeds beter. Het is bijna ongelofelijk hoe het voor zo weinig geld aangeboden kan worden.
Toch kan het. In het geval van betaalbare websites is dat omdat de sites gebaseerd worden op standaard templates en omdat men over het algemeen direct de hosting afneemt wat weer zorgt voor recurring business. In het geval van online drukwerk bestellen heeft het te maken met bulk; als meer mensen een bestelling plaatsen kan er heel voordelig ingekocht en geproduceerd worden.
Ook op het gebied van opmaak worden er steeds meer online-diensten aangeboden waarmee je zelf mooie on- en offline producties kunt maken. In alle gevallen leveren online aankopen natuurlijk ook veel data op. Dat is vervolgens weer veel waard voor de ontwikkelaars van deze diensten. Zij weten hierdoor steeds meer over jou of jouw bedrijf. En dat is heel bruikbare informatie.
“Het is leuk om af en toe verrast te worden door een onderscheidende creatieve website of een prachtig staaltje drukwerk.”
De online geleverde diensten en producten worden kwalitatief gelukkig steeds beter. Wij maken er zelf als ontwerpbureau soms ook gebruik van wanneer we met beperkte budgetten moeten werken. Daar staat alleen wel tegenover dat (geautomatiseerde) communicatie uitingen die online worden ingekocht steeds generieker worden. Dat baart ons wel zorgen. Zo herken je een online web-template meestal direct en komen de functionaliteiten en lay out veelal overeen met dat van een heleboel andere bedrijven. Hierdoor is het lastig om onderscheid te maken. Bij drukwerk dat online wordt besteld zie je dat er vaak voor full colour op silk mc papier wordt gekozen (aanbevolen door de online drukshop, dus het voordeligste). Daarnaast zijn de applicaties zo geprogrammeerd dat je volgens vaste paden werkt wat ten koste gaat van de creativiteit.
Al met al zou je kunnen denken dat als het resultaat ‘goed genoeg’ is, het wel volstaat, maar echt enthousiast worden de meeste ontwerpers, waaronder ikzelf, er meestal niet van. De online diensten zetten ondertussen de standaard voor kwaliteit en de prijs. En dat is jammer.
Het prijsverschil tussen generiek en een origineel ontwerp wordt zo steeds groter. Terwijl het toch ook juist heel prettig is om af en toe verrast te worden door een onderscheidende creatieve website of een prachtig staaltje drukwerk op een origineel papier? Dat kost meestal wel iets meer dan de voordeligste standaardproducten die online verkrijgbaar zijn, maar aan de andere kant; kijk ook eens naar wat het oplevert. De ontvanger wordt er blij van, die ziet dat er écht aandacht aan is besteed en dat is dus een investering voor de klant. Tevens val je niet onder de ‘duizend in een dozijn’. Ook belangrijk; je kunt zelf trots zijn op het resultaat en de medewerkers ook. En een trots merk dat onderscheidend is, is toch veel meer waard dan wat de besparingen door ‘standaard’ en ‘generiek’ opleveren?