
Inspiratie zit in een klein hoekje
In een vorige blog schreef ik over hoe het creatieve proces werkt. En dat creativiteit ook gewoon een kwestie is van hard werken, 1% inspiratie, 99 % transpiratie.
Bij mij geldt dat ik die 1% inspiratie van veel plekken haal. Niet alleen van de geijkte designblogs (kijk eens op itsnicethat, booooooom, underconsideration.com/brandnew etc) en social media, maar eigenlijk overal vandaan. Als ik fiets, check ik (bijna) alle vormgeving die ik tegenkom op posters, verkeersborden, stickers, graffiti enzovoorts. Als ik de krant lees kijk ik naar de pagina-indeling, naar hoe foto’s uit verschillende artikelen samen een eigen verhaal vormen. En zie ik overal grappige poppetjes en situaties in. Zo wordt een verregend stuk karton op straat al gauw een mythisch paard en de bovenkant van mijn cappuccino een buitenaards wezen dat me goedemorgen wenst in een taal die wij niet machtig zijn.
Behoorlijk vermoeiend soms, maar ik ben er zo mee vergroeid dat het gewoon geworden is. Het is mijn unieke manier van kijken.
“De opdracht aan een vormgever is toch; maak iets dat opvalt. En niet; maak iets dat heel veel lijkt op de concurrentie.”
In een unieke manier van kijken zit vaak ook de oplossing voor een ontwerpprobleem. Bekijk het probleem goed en op je eigen manier en de oplossing dient zich ‘vanzelf’ aan. Omdat de oplossing van een probleem nou eenmaal vaak in het probleem zelf zit opgesloten. Omdat elk probleem uniek is en jouw manier van kijken ook uniek is, kan jouw oplossing voor het probleem niet anders dan uniek zijn.
Deze gedachtengang levert veel onderscheidender en oorspronkelijker werk op dan de ’template-vormgeving’ die nu zo hip is. Op de eerder genoemde designblogs zie ik al een terugkeer naar oorspronkelijk en origineel werk. De eerste verschijnselen van template-moeheid treden op. Natuurlijk, het is snel, het is goedkoop, maar het is uiteindelijk ook saai, voorspelbaar en eentonig. Het is korte termijn denken.
De opdracht aan een vormgever is toch; maak iets dat opvalt. En niet; maak iets dat heel veel lijkt op de concurrentie maar dan met een ander kleurtje? Kies daarom ook een ontwerper die bij je past en wiens werk aansluit bij je eigen gedachtengang. Laat je verrassen. Laat je inspireren.
Nog heel even over inspiratie. Een persoonlijke noot. Iemand die mij heel erg heeft beïnvloed met zijn manier van kijken en die ik je niet wil onthouden is Bob Gill. Een engelse ontwerper die in de jaren zeventig van de vorige eeuw de klassieker ‘Forget all the rules you ever learned about graphic design. Including the ones in this book.’ schreef. Een boek vol met originele vormgeving. Niet hip vormgegeven (toen al niet), wel doordacht en uniek. Een beetje tegendenken of dingen zo letterlijk nemen dat het onvermijdelijk, logisch en grappig wordt. Zoals Herman Finkers dat ook kan. Het boek was al ouderwets toen ik op de kunstacademie zat (en dat zegt wat), maar de originaliteit die hij beschrijft in het boek is tijdloos en misschien wel meer ‘hip’ dan ooit. Vast ook te vinden op Pinterest….