Website optimalisatie en Googlelogie

Zo rond de lancering van onze nieuwe website werd ik weer even met de neus op de feiten gedrukt. Gevonden worden op internet is een hele wetenschap (SEO, search engine optimization). Los van techniek moet je goed bedenken waarop je als bedrijf gevonden wilt worden. En nog belangrijker: op welke woorden de doelgroep waarschijnlijk zal zoeken. We worden bij Concreet geeft vorm zelf graag gevonden op ‘ontwerpbureau Amersfoort’, ‘merkidentiteit Amersfoort’ of ‘corporate identity Amersfoort’. Maar gaat een potentiele klant daar op zoeken? Vermoedelijk niet. Trouwens: wie gaat er binnen de organisatie eigenlijk op zoek als de directie besluit om de corporate identity te veranderen? Een secretaresse of een medewerker communicatie? Niet onbelangrijk want zonder kennis van zaken op ons vakgebied wordt er al snel gezocht op ‘nieuw logo’. Deze term dekt zeker niet de hele lading, maar het is wel een gegeven dat iemand daarop kan zoeken. Gelukkig helpt Google met overzichten van veel gebruikte zoekwoorden maar lastig blijft het wel! Belangrijk is om duidelijke doelstellingen vast te stellen en daarbij een realistisch ambitieniveau te kiezen. Bij een zoekterm zonder plaatsaanduiding is het helemaal een kunst om naar boven te komen in de ranking. Even bovenaan bij Google staan lukt nog wel maar er blijven staan vraagt om voortdurende aandacht en ‘gedraai aan knoppen’. Nieuwe teksten, slimme metatags bij foto’s, analyses van zoekgedrag en van paginabezoek…

  “Het is mooi om gevonden te worden, maar het is ook belangrijk om mooi gevonden te worden…”

Wij hebben zelf inmiddels een team van experts op het gebied van SEO, online marketing, Google analytics, Google-apps, W3C-validatie, webmastertools, zoektermanalyses, etc. Als je er eenmaal goed inzit dan is het een heel leuke en verslavende sport waar je je snel in kunt verliezen. Dan is het ook belangrijk om de hoofd- van de bijzaken te scheiden en ons ook te blijven focussen op ons designvak. Het is mooi om gevonden te worden, maar het is ook belangrijk om mooi gevonden te worden…

 Martijn Hassink